Studii

STUDIU. Copiii care iau prânzul în oraş riscă să devină obeziO universitate din Spania a efectuat o cercetare care evidenţiază legătura directă între starea de sănătate a copiilor şi locul în care aceștia servesc masa de prânz.
S-a dovedit încă o dată că o mama ştie întotdeauna ce e mai bine să-i dea de mâncare fiicei sau fiului ei. „Mama este membrul familiei care ştie cel mai bine nevoile nutriţionale ale copilului ei”, susţine profesorul de la Universitatea din Granada care a descoperit că masa de prânz servită acasă reduce riscul de a deveni obez.
În cadrul studiului efectuat la Granada, cercetătorii au analizat datele colectate de la 718 copii, cu vârste cuprinse între 9 şi 17 ani, făcând parte din 13 şcoli diferite, atât publice cât şi private. Ei au analizat şi date privind mediul familial al fiecăruia dintre copii, cât de des iau masa cu părinţii şi câte activităţi care includ efortul fizic au. În plus, fiecare copil a fost cântărit şi măsurat în înălţime pentru a calcula indicele de masă.
Rezultatele studiului, publicate în Journal Nutricion Hospitalaria, au scos la iveală faptul că cei care iau prânzul în oraş au tendinţa de a fi leneşi in privinţa activităţilor sportive, preferă să se joace pe calculator sau să se uite la televizor într-o măsură mai mare decât cei care mănâncă ce le-au pregătit părinţii acasă. http://www.evz.ro/detalii/stiri/studiu-copiii-care-iau-pranzul-in-oras-risca-sa-devina-obezi-970661.html
STUDIU: Copiii învaţă mai bine atunci când materialele şcolare sunt în format 3D
Copiii reţin mai mult şi sunt mai concentraţi atunci când la cursuri sunt folosite materiale educaţionale 3D, sugerează rezultatele unui nou studiu, potrivit The Daily Mail. Mai mult, ei învaţă şi înţeleg mai repede conceptele noi care le sunt prezentate.
Cercetarea a fost realizată de către Anne Bamford, o profesoară a Universităţii de Arte din Londra. Cei 740 de copii cu vârste între 10 şi 11 ani care au participat la studiu au fost împărţiţi în două grupe. Una dintre acestea se folosea de materiale educaţionale obişnuite, iar pentru cealaltă s-au folosit materiale 3D. Copiii au fost evaluaţi atât înantea experimentului cât şi după.
După o lună de zile, elevii din clasele la care s-au folosit imagini 3D au reuşit să-şi îmbunătăţească rezultatele la teste cu aproximativ 17%. Ei au oferit răspunsuri mai elaborate şi s-au obişnuit să "gândească 3D", adică să folosească diverse gesturi pentru a-şi exprima punctul de vedere.
"100% dintre profesorii întrebaţi sunt convinşi că animaţiile 3D i-au ajutat pe copii să înţeleagă mai bine. Toţi profesorii sunt de părere că materialele 3D i-au ajutat pe elevi să descopere lucruri noi", a notat Bamford în concluziile studiului.
Cu toate acestea, autorităţie britanice sunt de părere că tehnologia tridimensională ar fi prea dificil de implementat în şcoli, dar şi prea scumpă.

Studiu: Agresivitatea naste agresivitate
Copiii loviti in mod frecvent la varsta de 3 ani ajung ca la 5 ani sa fie foarte agresivi, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Tulane University. Acest rezultat vine in sustinerea unui alt studiu al oamenilor de stiinta de la Duke University, care au scos la iveala faptul ca micutii "altoiti" la varsta de 1 an ajung sa aiba rezultate scazute la testele psihologice de aptitudini cognitive realizate la varsta de 3 ani. Ce sa mai vorbim despre "urmele" lasate, pentru tot restul vietii, asupra psihicului? Acestea sunt devastatoare. 
Din pacate, inca mai exista multi parinti care sunt de parere ca violenta este "spre binele copilului, pentru ca il face sa realizeze ca a facut o greseala pe care nu o va mai repeta". Pentru a-i arata micutului ca a gresit, inca mai exista parinti care omit comunicarea, optand pentru calea cea mai usoara, dar distructiva pentru psihicul copilului - violenta fizica. Uita insa ca violenta naste violenta, iar rezolvarea problemelor in acest mod este mai departe decat si-ar putea imagina.
Disciplinarea copilului nu se realizeaza prin lovire sau alte forme de pedepsire corporala, oricat de mult ar fi gresit acel suflet. Academia Americana de Pediatrie considera ca este mult mai constructiva "strategia" prin care se limiteaza timpul copilului de a iesi la joaca alaturi de prieteni. Astfel, prichindelul va avea un ragaz in care poate reflecta la comportamentul si consecintele actiunilor sale. Daca la acestea se adauga o comunicare eficienta a parintilor cu micutul, cu siguranta problemele isi vor gasi o rezolvare eficienta.
Potrivit studiului realizat de cei de la Tulane University, la dezvoltarea agresivitatii copilului contribuie si alti factori: lipsa de afectiune a mamei, violenta si agresiunea dintre parinti, stresul maternal si depresia, abuzul parintilor de alcool etc.

Inainte de a vorbi

Inainte de a vorbi, copilul dumneavoastra intelege foarte multe lucruri.
Unele sensuri de sine exista cu mult timp înainte de conştiinţa de sine şi limbaj. Acestea includ simţuri  de coeziune fizica, de continuitate în timp, de a avea intenţii în minte, şi alte astfel de experienţe.
Atunci când vorbim despre importanţa limbajului, ne gândim aproape automat, în termeni de când copilul începe să vorbească. Dar, cu mult înainte de a vorbi, copilul asculta - şi înţelege mai mult decât am am putea crede.
In ultimul buletin informativ, am început să discutăm despre copii mici. Am remarcat trei factori care apar in tranziţia de la copilăria mica la cea mare: debut de limbaj, conştiinţa de sine, şi de mobilitate.
Perioada 2-5 ani este foarte interesanta si importanta. Acesata este plina de oportunitati de crestere dar si de dificultati. Problema-cheie în această perioadă implică debutul de limbaj şi de schimbările din creier, care apar în acest timp.
Prin urmare, vom petrece următoarele câteva buletine de ştiri pentru a discuta diverse aspecte ale limbajului, şi modul în care lucrurile pot merge spectaculos de bine şi de modul în care lucrurile se pot obţine. Cititi mai mult: http://www.terapiam.ro/inainte-de-vorbi

Raceala este una din cele mai uzuale forme de imbolnavire printre copiii de toate varstele. Desi dureaza maxim o saptamana pana cand se vindeca de simptomele virusilor ce cauzeaza raceala, copiii se simt rau si nefericiti, scosi din rutina vietii lor de zi cu zi, iar parintii ingrijorati cum sa ii intareasca imunitatea si sa il fereasca ca racelile sa recidiveze, doar doar vor scapa cu cat mai putine pe sezon. Daca vrei sa afli mai multe despre racelile copiilor, indeosebi care este un numar de raceli pe an considerat acceptabil de catre specialisti, iata mai jos cate sfaturi pentru parinti ce pot prinde bine la casa omului. Citeste mai mult!

Studiu: Copiii care nu dorm risca sa se ingrase
Mai mulţi cercetători din Noua Zeelandă au urmărit 244 de copii cu vârste între trei şi şapte ani şi au stabilit că somnul mai lung are legătură cu o greutate mai mică, ceea ce ar putea avea importante consecinţe pentru sănătate la nivelul societăţii, relatează BBC.
Copiii au fost observaţi la fiecare şase luni, când le era măsurată greutatea, înălţimea şi grăsimea corporală. Obiceiurile lor de somn şi nivelurile de activitate fizică au fost înregistrate la vârstele de trei, patru şi cinci ani. Cercetătorii au descoperit că acei copii care au dormit mai puţin în anii anteriori prezentau un risc mai mare de a avea un indice al masei corporale mai mare la vârsta de şapte ani.
Potrivit specialiştilor, copiii sub cinci ani trebuie să doarmă noaptea 11 ore şi să aibă reprize de somn şi în timpul zilei.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, somn, obezitate
Gradinita Casa Fericirii

Pentru un copil cu varsta de doi ani, o sticluta de lapte inainte de culcare inseamna 30% mai multe sanse sa devina obez, dupa varsta de cinci ani, conform unor noi studii.

Cercetatorii spun ca o sticluta standard de lapte contine circa 150 de calorii, adica 12% totalul pe care un bebelus trebuie sa il consume zilnic.
Mamele sunt sfatuite sa inceapa sa isi dezobisnuiasca micutul atat de laptele matern, cat si de cel praf, inca de la sase luni. Insa, in ciuda acestor lucruri, majoritatea mamelor continua sa le dea lapte bebelusilor pana la doi ani, chiar daca meniul lor contine si mancare solida.
Studiul a fost realizat pe 7 mii de bebelusi, care au fost monitorizati regulat, la sase luni, doi ani, patru ani  si jumatate si cinci ani. Studiul, publicat in revista "The Journal of Pediatrics" a relevat faptul ca la aproape 30% dintre copii inca li se administra lapte praf la varsta de cinci ani, un procent foarte mare, in comparatie cu cede 16 in cal zul celor carora nu li se mai dadea sa consume lapte.
Acest studiu a venit ca o continuare a unui altul, realizat anterior, care a descoperit faptul ca unul din zece copii sunt obezi cand incep scoala primara, 15% dintre ei ramanand astfel si dupa varsta de 11 ani.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, lapte praf, obezitate
Gradinita Casa Fericirii
Obezitatea la copii. Solutii?
A fi obez inseamna a fi cu mult peste greutatea normala. Cand se atinge pragul obezitatii, sanatatea este serios afectata. In cazul in care este tratata cu prea putina atentie, greutatea excesiva a copiilor trebuie sa fie un prim semnal de alarma pentru parintii acestora. Prezenta obezitatii in copilarie ne prezice daca un copil va fi obez in viata adulta.
Obezitatea este cauzata de doi factori simpli:
- o dieta nesanatoasa ( prea bogata in zaharuri si grasimi)
- lipsa exercitiului fizic
Cele mai frecvente cauze ale obezitatii, dar nu singurele, sunt functionarea anormala a glandei endocrine si factorii genetici.
Copiii supraponderali sau obezi au mai multe sanse sa ramana obezi ca adolescenti decat copiii mai slabi. Cu cat un copil se mentine obez o data cu inaintarea in varsta, snsele de a deveni un adult obez sunt foarte mari.
In urma studiilor efectuate, se pare ca obezitatea in copilarie sau in adolescenta mareste riscul imbolnavirilor la varsta adulta, indiferent daca adultul este obez sau nu. Riscul cel mai mare pe termen lung pentru obezitatea din copilarie este continuarea sa si la varsta adulta, asociata cu numeroase riscuri asupra sanatatii si calitatii vietii. De aceea este foarte importanta identificarea din timp a obezitatii si inlaturarea ei cat mai repede cu putinta.
Dintre problemele de sanatate care pot aparea la copiii obezi amintim doar cateva: diabet, pancreatita, cardiopatie, probleme ale ficatului, probleme ortopedice, probleme respiratorii (obturarea cailor respiratorii superioare, restrangerea peretelui dinspre exterior al toracelui, ceea ce conduce la apnee in timpul somnului), reflux esofagian, calculi biliari, disfunctii in alimentatie, bulimia.
Atunci cand excesul de greutate se acumuleaza in jurul taliei la copiii si la adolescentii obezi, creste riscul de aparitie a problemelor cardiovasculare si a hipertensiunii, toleranta anormala a glucozei (crescand riscul aparitiei diabetului) si cresterea colesterolului.
Copiii supraponderali nu au incredere in sine si sunt foarte nemultumiti in ceea ce priveste aspectul lor fizic. Exista riscul ca acesti copii sa aiba rezultate slabe la invatatura si sa fie izolati social.
Aparitia obezitatii se datoreaza faptului ca nivelul de activitate fizica este in continua scadere. Foarte multi copii prefera sa petreaca ore intregi in fata televizorului sau in fata calculatorului, in defavoarea practicarii unui sport.
Solutiile propuse de specialisti se refera in principal la reducerea semnificativa a numarului de calorii consumate de copii, precum si la determinarea copiilor sa duca o viata mai activa din punct de vedere fizic.
Pentru a determina existenta obezitatii la un copil, se folosesc asa-numitele grafice de crestere, care iau in calcul indicatori precum greutatea, calculate in functie de varsta, si greutatea in functie de inaltime. Este recomandat ca aceste calcule sa fie realizate de catre medicul pediatru, pentru ca pot exista multe variatii de greutate, mai ales la copiii cu varsta de pana la doi ani, dar si mai tarziu.
Dupa ce medicul a pus diagnosticul de obezitate, urmatorul pas care trebuie facut in tratarea copiilor supraponderali este aducerea copilului la o greutate sanatoasa. Acest obiectiv este atins prin stoparea procesului de ingrasare, astfel incat, pe masura ce copilul creste in inaltime, distributia kilogramelor sa se modifice. Pentru a va ajuta copiii, nu trebuie sa le impuneti o alimentatie riguroasa. Trebuie sa combinati intr-un mod practic o alimentatie sanatoasa si practicarea unui sport. Rezultatele nu se vor lasa asteptate.
Un aspect care nu trebuie neglijat este petrecerea timpului liber in fata calculatorului si a televizorului. Aceste activitati trebuie sa fie strict supravegheate de catre parinti.
www.psiholife.ro
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, alimentatie sanatoasa, obezitate
Gradinita Casa Fericirii
Visele de noapte cresc creativitatea la elevi si adolescenti
Potrivit unui studiu recent realizat de cercetatorii americani, visele ne imbunatatesc memoria si ne cresc creativitatea. Specialistii sustin ca adolescentii care viseaza se confrunta mai bine cu rezolvarea problemelor ce implica folosirea creativitatii. Studiul a aratat ca somnul cu vise i-a ajutat pe participanti in detectarea legaturlori intre lucruri care aparent nu au nimic in comun. Si memoria a avut de castigat in urma somnului, dar si imaginatia, fapt care ar putea ajuta la planificarea viitorului.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, somn, vise, creativitate
Gradinita Casa Fericirii
Copilul va mosteni gropitele mele sau despicatura din barbia sotului? Oamenii de stiinta au descoperit o serie de trasaturi care pot fi determinate de o gena dominanta. asadar, daca tu sau partenerul tau aveti o astfel de gena, sunt 50% sanse ca si copilul sa o mosteneasca. Pe langa gropitele din obraji si despicatura din barbie, lista include abilitatea de a rasuci limba sau faptul ca degetul mijlociu de la picior este mai lung ca primul. Totusi, faptul ca tu ai cele mai dulci gropite in obraji, nu inseamna neaparat ca si copilul tau le va mosteni. Cum iti poti da seama daca gena ta este dominanta? Foarte simplu: daca si mama ta sau tatal tau au gropite in obraji si le-au mostenit la randul lor de la un parinte, atunci poti fi sigura ca este o gena dominanta.  
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, parinte, mostenire genetica
Gradinita Casa Fericirii

Somnul ajuta cresterea
Cercetătorii de la Universitatea Emory din Atlanta au demonstrat că zicala "somnul te ajută să creşti" este cât se poate de reală după ce au efectuat un studiu care s-a întins pe o durată de 15 ani, informează gandul.info.
Studiul a fost efectuat pe 23 de familii care au fost monitorizate timp de 15 ani, de la vârsta la care micuţii aveau un an. "Conform rezultatelor cercetării, copiii care au dormit mai mult erau mai înalţi la vârsta adolescenţei, spre deosebire de cei care nu aveau un program bine stabilit de odihnă", a declarat dr. Michelle Lampl, coordonatorul studiului.
Cercetătorii au afirmat că somnul este exprem de important mai ales în primii trei ani de viaţă ai copiilor, atunci când organismul este într-o continuă dezvoltare. Astfel, la vârsta de 12 luni se recomandă aproape 14 ore de somn, la 18 luni sunt indicate 13 ore şi jumătate de somn, la vârsta de doi ani un copil trebuie să doarmă 13 ore, iar la trei ani aproximativ 12 ore.

Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, somn, durata somn
Gradinita Casa Fericirii
Studiu: Copiii plangaciosi, predispusi la tulburari comportamentale
Bebelusii care plang des sunt mult mai predispusi sa aiba dereglari comportamentale in adolescenta, conform unor cercetari recente. In conformitate cu acest studiu, 1 din 5 bebelusi sunt "dificili", prin plans excesiv si probleme cu somnul si mancarea. Astfel, copiii cu aceste caracteristici sunt cu 40% mai predispusi sa aiba probleme comportamentale, cea mai frecventa fiind hiperactivitatea. Cea mai frecventa tulburare comportamentala fiind ADHD, care se manifesta prin anxietate, depresie, agresiune, deficit de atentie, energie excesiva si tulburari ale somnului. Cercetarea a constat in analiza a 22 de studii, realizate pe parcursul a 19 ani (1987 - 2006), pe un esantion de 16 mii de copii, dintre care aproximativ 2 mii au avut semne problematice.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, plans, tulburari comportamentale
Gradinita Casa Fericirii

Bebelusii ghicesc emotiile cainilor 
Cainii poate ca sunt cei mai buni prieteni ai omului, insa bebelusii ar putea de asemenea sa-l inteleaga pe Fido. Un nou studiu dezvaluie faptul ca omuletii de sase luni pot recepta sunetul unei exclamatii pline de furie si chiar un zambet prietenos cu poze ale cainilor care reprezentau cele doua sentimente.  Astfel, s-a stabilit ca emotia este una din primele lucruri pe care bebelusii si-o insusesc in lumea lor sociala. In studiu au fost implicati 128 de copii, 32 dintre ei in patru grupe de varsta diferite (6, 12, 18 si 24 de luni), care nu au fost deloc expusi la caini. Bebelusii s-au uitat mai intai la poza unui caine flocos, una reprezentand cainele intr-o ipostaza agresiva si ultima cu un caine foarte prietenor. Citeste mai mult...
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, emotii, animale
Gradinita Casa Fericirii

Cand copilul este prea distrat
Multi parinti si-ar dori ca propriul copil sa se dovedeasca ceva mai concentrat asupra a ceea ce are de facut. Studii recente demonstreaza insa ca un copil distrat prezinta un potential creativ major. Aceasta este concluzia la care au ajuns specialistii italieni in psihologie pediatrica, conform unui articol publicat de Riza Psicosomatica. Potrivit sursei citate, copiii sunt mai putin antrenati sa dezvolte activitati care presupun concentrare si coordonare, intrucat creierul lor prezinta un numar superior de conexiuni neuronice in comparatie cu adultii. Copiii sunt astfel dotati cu o "hiperconstiinta" care le ofera posibilitatea de a observa totul pentru a putea intelege totul, avand nevoie de o abordare simultana a mai multor aspecte, fara a-si focaliza atentia asupra unuia in mod special.
Oricat ar parea de surprinzator, pentru ei este mai usor sa inteleaga doua limbi diferite in paralel, decat sa-si lege sireturile, subliniaza sursa. In plus, copiii par a fi "proiectati" pentru a fi distrati, deoarece lumea lor reprezinta subiectul unui interes care se manifesta la 360 de grade, dezvoltandu-le creativitatea si capacitatea de a identifica solutii alternative la probleme complexe. 
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, hiperconstiinta
Gradinita Casa Fericirii
Memoria prenatala
dupa David B. Chamberlain, Editor « Viata inainte de Nastere »

Memoria este chintesenta experientei umane fara de care nu putem progresa, nu putem invata prin experienta, nu ne putem dezvolta identitatea personala. Memoria si invatarea sunt interdependente: invatarea depinde de memorie si in acelasi timp invatarea este dovada existentei memoriei. In mod traditional, psihologia plaseaza inceputurile memoriei la varsta de 3 ani deoarece foarte putini oameni au capacitatea de a avea amintiri constiente inainte de aceasta varsta. Cu toate acestea, un volum mare de studii (cercetari) demonstreaza ca memoria exista inca din primul an de viata si chiar in perioada prenatala. Unii copii isi reamintesc spontan evenimentul nasterii (chiar aspecte tinute secret fata de ei), dar exprimarea acestor amintiri este amanata pana cand ei pot sa vorbeasca. Inainte de a folosi cuvintele, ei isi pot exprima amintirile non-verbal utilizand desene, folosind pantomima, aratand anumite zone de pe corp, sau reproducand sunetele unor dispozitive utilizate la nastere (cum ar fi aparatele de aspiratie). Acesti copii ne avertizeaza asupra faptului ca memoria si invatarea precoce sunt reale. Este surpinzatoare documentatia privind memoria si invatarea fatului cu cateva luni inainte de nastere. A fost posibil sa aflam aceste lucruri prin observatia directa a comportamentului fetal utilizand ecografia. In cazul gemenilor, se observa dezvoltarea anumitor gesturi si obiceiuri la varsta gestationala de 20 de saptamani care persista si in viata lor postnatala. Intr-un caz, au fost vazuti, in perioada prenatala, un frate si o sora cum se jucau lipindu-si obrajii unul de celalalt prin membrana separatorie. La un an, jocul lor favorit era sa se aseze de-o parte si de alta a perdelei, chicotind, razand, atingandu-se, jucandu-se prin intermediul perdelei. Parintii interesati de comunicarea prenatala i-au invatat pe copii lor nenascuti « jocul loviturii cu piciorul ». Cand copilul se misca si loveste, parintii ating abdomenul mamei si spun : « loveste, copile, loveste ! » Dupa ce copilul loveste, ei ating abdomenul in alt loc si fac din nou invitatia, iar copilul loveste chiar in locul indicat.
Anthony DeCasper de la Universitatea din Carolina de Nord a facut un experiment care a devenit faimos : mai multor femei gravide li s-a indicat sa citeasca o anumita poveste «pisica din palarie» la intervale regulate, inainte de nastere. La nastere, copiilor li se dadea posibilitatea sa asculte vocea mamei spunind povestirea numai daca sugeau cu o anumita viteza un san artificial. Dupa cateva incercari, ei puteau sa suga la orice viteza li se cerea numai ca sa auda povestirea spusa de mama lor. La fel, anumite pasaje de muzica pe care au ascultat-o cu regularitate in perioada prenatala au fost identificate si preferate imediat dupa nastere. Intr-un experiment mai recent, cateva femei gravide din Franta au citit o poezioara pentru copii cu regularitate intre saptamana 33 si 37. La sfarsitul acestei perioade (fiind inca in uter), copiii au aratat ca au capacitatea de a invata si memora aceste rime comparativ cu altele pe care nu le mai auzisera inainte.
Copiii invata limba materna inainte de a se naste. Acest lucru este posibil deoarece auzul se dezvolta la varsta gestationala de 16 saptamani. Vocea mamei ajunge la uter cu putine distorsiuni deoarece undele sonore trec direct prin corpul ei. Invatarea limbii materne inca din perioada prenatala a fost demonstrata prin spectroscopie acustica, care da posibilitatea elaborarii unor portete detaliate ale sunetelor similare cu amprentele digitale. La varsta gestationala de 27 de saptamani, plansetul copilului deja contine ceva din maniera de a vorbi, din ritmurile si din caracteristicile vocii materne. Reactiile nou-nascutilor la limbaj se bazeaza pe sunetele auzite in uter. Bebelusii francezi prefera sa priveasca persoanele care vorbesc franceza iar bebelusii rusi prefera sa urmareasca persoanele care vorbesc rusa.
Dovezi neasteptate ale invatarii si memoriei prenatale provin de la studii ale gustului si mirosului. Pana de curand se considera ca olfactia este posibila numai in prezenta aerului si din aceasta cauza se considera ca invatarea mirosurilor nu era posibila in perioada prenatala. In prezent este recunoscuta interactiunea complexa a chemoreceptorilor la nivelul uterului. Multi compusi chimici, incluzand pe cei prezenti in dieta mamei, trec prin placenta si ajung intrauterin la copil, in timp ce altii trec in capilarele mucoasei nazale. Prin respiratia si inghitirea lichidului amniotic, bebelusul devine familiarizat cu dieta mamei, cum ar fi de exemplu, usturoiul. Chiar inainte de expunerea la mirosul laptelui de san, bebelusii deja cunosc si prefera laptele propriei lor mame. Schimbarile abrupte in dieta mamei in perioada perinatala pot produce confuzie bebelusului si pot afecta suptul.
Evenimentele traumatice din unitatile de terapie intensiva pentru nou-nascuti sunt imprimate adanc in memorie si pot afecta adultul de mai tarziu, capatand forma fricii. Edward, care s-a nascut prematur si a intrat in sectia de terapia intensiva pentru nou-nascuti la varsta de 29 de saptamani, a invatat sa se teama de sunetul si vederea benzii adezive. A invatat acest lucru dupa experienta smulgerii a mici bucati din pielea sa in timpul indepartarii padelelor monitorului. Ca tanar adult, teama de banda adeziva inca mai persista.
Copiii pot invata starea emotionala a mamei lor. Experimente efectuate in Australia au revelat faptul ca bebelusii nenascuti au participat la supararea mamelor lor cand acestea au urmarit timp de 20 de minute un fragment dintr-un film hollywoodian cu un efect perturbator. Cand au fost expusi la 3 luni dupa nastere, un timp scurt la aceeasi pelicula, au aratat recunoasterea experientei invatate anterior. Studii efectuate in cazul a o mie de copii ale caror mamei au suferit diferite grade de depresie in timpul sarcinii, au manifestat si ei depresie la nastere, proportional cu scorurile de depresie obtinute de mame.
Mesajul important adus de toate aceste descoperiri este ca memoria si invatarea par sa reprezinte o caracteristica naturala a fiintei umane inca de la inceputul celor noua luni petrecute in uter si primii ani ai copilariei, definiti ca perioada dinaintea aparitiei vorbirii. Poate ca cea mai mare surpriza este ca viata in uter este extrem de activa si interactiva iar uterul, este de fapt, o scoala ! 
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, sarcina, prenatal, pre-psihism
Gradinita Casa Fericirii

Calea cea mai eficientă pentru învăţare este metoda distractivă
Un nou studiu britanic a scos la iveală faptul că cu cât o activitate este mai amuzantă, cu atât devine mai atractivă pentru un copil. “Studiul nostru arată că pentru tinerii inactivi, punerea accentului asupra exerciţiului distractiv poate fi o metodă mai încurajatoare decât metoda tradiţională.” susţine Reema Sirriyeh într-un comunicat pentru British Psychological Society.
Copiii se simt atraşi de lucrurile amuzante şi e normal să considere stimulant un mediu cald, şi nu unul ostil, tradiţional, care pune baza învăţării pe repetiţie. Repetiţia asigură fixarea unei cunoştinţe pentru termen lung, însă nu e acelaşi lucru ca atunci când învaţă logic, înţelegând ceea ce i se explică. Copilul, atunci când pleacă la şcoală vrea să fie sigur că va fi tratat cum trebuie, atât de învăţătoare, cât şi de colegi. De câte ori nu a venit acasă plângând din diverse motive, cel mai ades deoarece a fost subapreciat? Cu greu convingi apoi copilul că, de fapt, şcoala este bună deoarece îl ajută să se integreze în societate, să fie un individ acceptat, că află cât mai multe despre ceea ce îl înconjoară şi că un om informat este un învingător. El are mulţi ani de petrecut în şcoală. Cu cât sunt mai motivanţi pentru el, cu atât vor trece mai uşor şi nu va fi o tortură să stea zi de zi în şcoală.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, invatare, distractie
Gradinita Casa Fericirii

Statistici îngrijorătoare: Creşte numărul copiilor cu probleme psihice
Unul din cinci elevi din clasele I-XII are probleme psihice. Iar o treime dintre copiii de grădiniţă au probleme emoţionale, de dezvoltare sau de comportament. Copiii care au reacţii agresive şi nu-şi controlează furia sau au dificultăţi de a dormi singuri trebuie duşi la control psihologic. Acestea sunt semnele unor probleme de sănătate mintală pe care foarte puţini părinţi le conştientizează. Şi chiar dacă îşi dau seama, ei refuză să apeleze la un specialist. O analiză realizată de Centrul Naţional pentru Sănătate Mintală arată că unul din trei preşcolari suferă de o boală mintală, iar unul din cinci elevi de la 6 până la 18 ani are diferite tulburări psihice. „Părinţii, dar şi profesorii cred că al lor copil este neastâmpărat şi rău, dar de fapt el are ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) sau diferite tulburări.
http://www.mirelazivari.ro/statistici-ngrijor-toare-cre-te-num-rul-copiilor-cu-probleme-psihice
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, tulburari psihice
Gradinita Casa Fericirii
Studiu: Copiii din tarile dezvoltate traiesc mai mult


Conform cercetatorilor danezi, copiii care se nasc acum in tarile bogate au sanse mari sa traiasca aproape 100 de ani. Insa numarul mare de persoane in varsta ar putea da batai de cap celor din sistemul sanitar si din sistemele sociale, insa studiul arata ca batranii vor fi mai sanatosi.
"O viata lunga nu este un privilegiu al viitoarelor generatii, ci este o probabilitate pentru toate persoanele care traiesc acum in tari dezvoltate", a aratat Kaare Christensen, de la Danish Aging Research Center, in studiul publicat in Lancet si citat de Reuters.
Cercetatorii au facut un studiu de caz privind situatia actuala din Germania si au aratat ca, pana in 2050, populatia va fi mai batrana dar si mai redusa ca numar.
Pentru ca, in timp, numarul pensionarilor va creste si angajatii nu vor mai putea suporta pensiile acestora, unele tari deja iau masuri in acest sens, una din solutii fiind cresterea varstei de pensionare. Specialistii au mai aratat in studiu ca in secolul XX s-a inregistrat o creste a nivelului de trai in tarile dezvoltate, iar durata de viata a crescut cu pana la 30 de ani. Cu toate ca nu s-au imbunatatit la fel de mult si conditiile de sanatate, totusi copiii care se nasc in aceasta perioada vor apuca sa aniverseze cel putin 75 de ani de viata. "Persoanele care au acum mai putin de 85 de ani au sanse sa traiasca mai mult si inca pot avea grija de ele", se arata in studiu.
Sursa: Intact News
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, durata viata
Gradinita Casa Fericirii

Studiu: Copiii din prezent nu-şi pot lega şireturile dar ştiu să folosească un smartphone

Nu ştiu să înoate dar ştiu să navigheze pe internet, nu-şi pot lega şireturile singuri dar au aflat deja cum funcţionează un smartphone. Vorbim despre copiii de astăzi care, potrivit ultimelor studii îşi petrec mai mult timp în faţa calculatorului decât pe bicicletă.
Dacă până acum ceva vreme copilăria însemna mers pe bicicletă, fotbal în spatele blocului, înot sau sărit coarda, ei bine acum copiii cresc mai mult în faţa calculatoarelor sau cu diverse gadgeturi în mână. Atenţie, vorbim despre copii cu vârste între 2 şi 5 ani.
Un studiu recent arătă că 7 din 10 copii ştiu să se joace pe calculator şi doar 2 din 10 ştiu să înoate fără ajutor. Apoi, 73 la sută dintre cei mici lucrează frecvent cu mouse-ul, 66 la sută dintre ei au învăţat deja de unde se porneşte calculatorul iar 25 la sută ştiu să navigheze pe internet.
În plus, unul din 5 copii a aflat deja şi cum funcţioneauă tabletele sau smartphone-urile. N-ar fi un lucru rău până la urmă, asta dacă cei mici s-ar descurca şi atunci când vine vorba de sport sau de activităţile de zi cu zi.
Dar nu-i deloc aşa: 52 la sută dintre copii nu-şi cunosc adresa la care locuiesc, 67 la sută nu au învăţat încă să-şi scrie numele corect şi 89 la sută dintre ei nu ştiu cum să-şi lege singuri şireturile. Studiul a fost realizat pe baza informaţiilor furnizate de 2.200 de mame, din 11 ţări.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, abilitati, dezechilibru
Gradinita Casa Fericirii

Copiii mari amatori de dulciuri ar putea suferi de depresie

Un sfert din totalul minorilor participanţi la cercetare prezentau simptome ale stării de anxietate, au stabilit cercetătorii americani. Deşi tuturor copiilor le plac dulciurile, cei care sunt mari amatori de aceste produse ar putea suferi de depresie şi prezintă un risc mai mare de a se confrunta cu probleme legate de consumul excesiv de alcool, potrivit unui studiu american publicat în revista Addiction.
Potrivit experţilor americani, anumiţi copii sunt în mod special atraşi de dulciuri. Aceştia sunt copiii provenind din familii în care există membri care s-au confruntat cu probleme legate de consumul excesiv de alcool sau care au prezentat simptome de depresie. Însă nu este clar, deocamdată, dacă atracţia pentru dulciuri este provocată de dezechilibre de natură chimică sau de educaţie.
Citeste articolul pe gandul.info
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, dulciuri, depresie
Gradinita Casa Fericirii
Studiu: Copiii batuti devin foarte agresivi la randul lor

Copiii loviti in mod frecvent la varsta de 3 ani ajung ca la 5 ani sa fie foarte agresivi, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii de la Tulane University. Acest rezultat vine in sustinerea unui alt studiu al oamenilor de stiinta de la Duke University, care au scos la iveala faptul ca micutii "altoiti" la varsta de 1 an ajung sa aiba rezultate scazute la testele psihologice de aptitudini cognitive realizate la varsta de 3 ani. Ce sa mai vorbim despre "urmele" lasate, pentru tot restul vietii, asupra psihicului? Acestea sunt devastatoare.
Din pacate, inca mai exista multi parinti care sunt de parere ca violenta este "spre binele copilului, pentru ca il face sa realizeze ca a facut o greseala pe care nu o va mai repeta". Pentru a-i arata micutului ca a gresit, inca mai exista parinti care omit comunicarea, optand pentru calea cea mai usoara, dar distructiva pentru psihicul copilului - violenta fizica. Uita insa ca violenta naste violenta, iar rezolvarea problemelor in acest mod este mai departe decat si-ar putea imagina.
Disciplinarea copilului nu se realizeaza prin lovire sau alte forme de pedepsire corporala, oricat de mult ar fi gresit acel suflet. Academia Americana de Pediatrie considera ca este mult mai constructiva "strategia" prin care se limiteaza timpul copilului de a iesi la joaca alaturi de prieteni. Astfel, prichindelul va avea un ragaz in care poate reflecta la comportamentul si consecintele actiunilor sale. Daca la acestea se adauga o comunicare eficienta a parintilor cu micutul, cu siguranta problemele isi vor gasi o rezolvare eficienta. Potrivit studiului realizat de cei de la Tulane University, la dezvoltarea agresivitatii copilului contribuie si alti factori: lipsa de afectiune a mamei, violenta si agresiunea dintre parinti, stresul maternal si depresia, abuzul parintilor de alcool etc.
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, agresivitate, disciplina
Gradinita Casa Fericirii

Cum il inveti sa fie ordonat

A fi ordonat nu inseamna sa ai mania ordinii. Asta inseamna ca toate lucrurile copilului trebuie puse intr-un loc anume (intr-un colt al camerei, intr-o cutie pentru jucarii sau intr-un dulap). Cand copii sunt mici au nevoie de o anumita harababura in jurul lor.
Ca sa-l inveti pe copil sa fie ordonat, nu trebuie sa-i ceri tot timpul sa-si adune lucrurile (mai ales cand se joaca) ci numai la un moment dat, de exemplu la pranz cand se face ordine in camera in care se ia masa. Atunci i se poate spune ” Hai!Ajuta-ma! Du lucrurile acestea in camera ta, pe aceasta in camera mea, aceasta pune-o in dulapul cutare etc.” Seara insa, cand in camera copilului este dezordine, este imposibil sa se puna totul la loc inainte ca el sa fie in pat sau gata de culcare. Este momentul in care si copilul se linisteste, se aseaza in pat pentru a dormi, e momentul in care intelege ca si lucrurile trebuie asezate la locul lor si asta nu i se mai pare ceva neplacut, “impotriva naturii”. Citeste continuarea pe: http://copilulmeu.terapiam.ro/2009/01/
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, educatie, ordonat
Gradinita Casa Fericirii

Efectele divortului asupra copiilor

In afara de tristetea si golul pe care il lasa in vietile celor ce pleaca pe drumuri diferite – separarea sau divortul pot avea un efect profund asupra copiilor. Uneori acesta poate fi chiar devastator pentru ei. Un fapt incurajator este ca, la nevoie, poti sa schimbi foarte mult modul in care copiii fac fata acestui proces. In mod obisnuit, copiii vor reactiona la separarea sau divortul parintilor prin manifestarea unor semne de suferinta, sau prin simptome, si este normal ca ei sa reactioneze in acest mod.
Este universal cunoscut faptul ca in fata divortului copiii reactioneaza diferit, de obicei le este foarte greu, iar ranile sunt mult mai profunde decat ale celor doi parteneri care se despart. Fiecare copil este unic, are propria sa personalitate, evolutie si ritm de dezvoltare. Citeste mai mult: http://www.terapiam.ro/efectele-divortului-asupra-copiilor
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, divort, parinti
Gradinita Casa Fericirii

Grija pentru dinti incepe din copilarie

Chiar daca dintii de lapte au viata scurta, grija pentru sanatatea lor nu trebuie sa difere de cea acordata dintilor definitivi. Igiena dentara face parte din ABC-il educatiei.
Si nu doar pentru simplul motiv ca o dantura cariata poate aduce cu sine, chiar la varste fragede, probleme de sanatate.
Inainte de-a urma o fluorizare, ar fi bine sa afli cateva lucruri despre aceasta metoda. Ce este fluorul? Un element foarte raspindit in natura, daca ne gandim ca el poate fi gasit atit in apa de baut (acolo unde se adauga fluor in rezervele de apa), cat si in alimente si bauturi. De asemenea, in produsele destinate igienei bucale: pastele de dinti si apa de gura contin fluor.
De ce este necesar? Fluorul constituie un mijloc de prevenire activa a cariei dentare, incorporarea sa in smaltul dentar permitandu-i acestuia sa reziste atacului acid. Aproape 90% dintre adultii care in copilarie au urmat un tratament cu fluor prezinta o dantura mai putin predispusa la carii. Practic, fluorul ajuta ca dintii sa se mineralizeze. De asemenea, contribuie la intarirea punctelor vulnerabile de pe suprafata dintilor, care, in timp, ar putea duce la aparitia cariilor.
Cand se face fluorizarea? Daca are deja 2-3 ani, copilul tau trebuie sa inceapa sa ia fluor.
Bineinteles, dupa o vizita la medicul stomatolog. Numai acesta este in masura sa stabileasca dozele de fluor pe care trebuie sa le ia micutul tau. Tabletele de fluor se iau cu usurinta de catre cei mici, pentru ca au un gust placut.
Daca copilul a implinit 6 ani, nu are rost sa-i mai dai pastile pe baza de fluor. Acum e prea tirziu pentru asta. Dar nu inseamna ca nu se mai poate face nimic in privinta fluorizarii. Se pot aplica geluri sau lacuri pe baza de fluor, dar acest lucru presupune cl putin trei vizite pe saptamina la stomatolog. Fluorizarea cu gel se face de doua ori pe an. Astfel de fluorizari se fac in cadrul clinicilor stomatologice din intreaga tara. Tehnica in sine dureaza maxim 10 minute, dupa care micutul pacient poate pleca acasa. Atentie, insa! Copilul nu poate minca decat dupa minimum o jumatate de ora de la efectuarea tratamentului.
Pentru copii care au implinit virsta de 14 ani, nici fluorizarea cu tablete sau geluri nu mai are rost. Adolescentii si adultii pot utiliza, in schimb, ape de gura, paste de dinti si gume de mestecat pe baza de fluor. Cand alegi o asemenea pasta trebuie sa tii cont de cantitatea de fluor continuta: si anume maximum 0,03% fluor in cazul copiilor, maximum 15% in cazul adultilor. Actiunea acestor produse (gume de mestecat, ape de gura) nu este reala decit daca se respecta un timp de contact de cel putin 15 minute.
Nu mari cantitatea de fluor, fara sa intrebi medicul. Actiunea lui poate fi benefica si in doze foarte mici. In plus, un aport excesiv poate provoca o fluoroza (aparitia de pete gri pe smaltul dintilor). Daca, pe linga tablete, se mai ingereaza fluor si din alte surse (vezi apa pe care o bei, poate sa contina fluor), riscul aparitiei opacitatii danturii este aproape iminent.
Fluorizarea este  contraindicata copiilor alergici la fluor.  
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, igiena dentara, fluor
Gradinita Casa Fericirii 
Chestionar pentru depistarea dislexiei 
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, tulburari de limbaj, dislexie
Gradinita Casa Fericirii  
10 jucarii pentru imbunatatirea atentiei copilului dumneavoastra

De cele mai multe ori noi ca parinti in momentul in care copilul vine pe lume tindem sa ii umplem camera de jucarii. Acestea sunt distractive pentru copil dar in cel mai scurt timp ele isi pierd farmecul si utilitatea fiind puse la prafuit intr-o cutie una cate una. Cele mai bune jucarii sunt cele care necesita punerea imaginatiei copilului la incercare. De aceea va prezint 10 jucarii care pot face parte din viata copilului timp indelungat.
1. Cuburile - cuburile par a fi de neinvins. Sunt printre cele mai simple jucarii dar imaginatia copilului este destul de limitata. Totusi blocurile ofera numeroase oportunitati de invatare si mentinerea atentiei treaza.
2. Jucarii de plus in forma oameni sau animale - acest lucru le poate ocupa mult timp. Copii se pot juca cu una sau mai multe jucarii in acelasi timp incercand sa fac o piesa de teatru facand voci diferite pentru fiecare jucarie in parte. Este foarte distractiv atat pentru copil cat si pentru tine sa te uiti.
3. Plastilina - Probabil si tu te-ai jucat cand erai copil cu plastilina. Asemanator cu blocurile deoarece imaginatia este pusa la incercare. Poate modela sau poate face figurine.
4. Vagoanele - un vagon poate fi utilizat in numeroase moduri. Copii pot folosi vagoanele pentru transportul jucariilor sau pot transforma vagoanele in tavi mobile pentru servirea la mini restaurantul construit pentru jucariile de plus.
5. Gradina - Arta este o metoda buna de a mentine atentia in miscare deoarece stimuleaza creativitatea copilului si stima de sine. Copilul va incerca sa creeze o gradina si sa o decoreze cum crede el de cuvinta.
6. Instrumente muzicale - Majoritatea copiilor iubesc muzica. In cazul in care instrumentele muzicale reale nu sunt o optiune pot folosi diferite obiecte care pot provoca diferite sunete.
7. Instrumente de gradinarit - Copii sunt dornici sa imite adulti. Un set de bucatarie, jucarie aspirator sau un set de unelte pentru gradinarit ar fi indicat. Copii vor incerca sa te ajute cu ele atunci cand tu faci treaba prin casa. Ei vor avea un sentiment de implinire.
8. Nisip - un nisip plin de jucarii ofera o groaza de oportunitati. Ei pot folosi bastoane pentru a face desene, pot construi castele de nisip sau sa faca trasee cu masini.
9. Imbracaminte - copilul va fi interesat sa imbrace jucarii dupa bunul sau plac. Isi pun creativitatea la incercare.
10. Bile - incurajeaza activitatea fizica, copilul se va juca cu ele fiind numeroase moduri de joc.
Cu toate aceste jucarii in casa, copilul tau va fi foarte fericit si de asemenea preocupat de noi activitati.
www.terapiam.ro
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, jucarii, inteligenta
Gradinita Casa Fericirii

Este pregatit de gradinita? Dar tu esti?

La intrarea copilului in colectivitate, parintii trebuie mai intai sa se pregateasca psihologic: trebuie sa accepte sa isi vada copilul crescand… Incepe gradinita sau scoala - este un moment extraordinar pentru copilul meu, este mare de acum, are propriile lui responsabilitati, va avea de-a face cu alti oameni care nu-l cunosc, nu stiu ce destept este, ce sensibil este, ce obiceiuri are. Doar eu stiu - sunt mama lui. Cum il vor trata acolo? Cine va avea grija de el cum am eu? Ganduri legitime de mama. Dar cat de bine ii fac copilului? Nu cumva il handicapeaza? Nu cumva mesajul ascuns poate fi "eu stiu ca nu vei fi in stare sa te descurci"?. Mai bine, hai sa privim obiectiv copilul si sa vedem daca este pregatit sa fie boboc...
Achizitii pe praguri de varsta
Psihologii si medicii au reusit sa stabileasca, in urma studiilor, repere de dezvoltare si achizitii minime pe care trebuie sa le aiba copilul pana la un anumit prag de varsta. Daca micutul are sau nu dezvoltarea conforma cu etapele stabilite depinde nu doar de zestrea lui nativa, ci si (mai ales) de educatia primita. Obiectivele educationale tin seama de un minim pe care ar trebui sa il achizitioneze copilul intr-o anumita etapa de scolarizare.
In grupa mica
Dezvoltare fizica: 90-92 cm; medie 14 kg
Motricitate, deprinderi: Sta intr-un picior, sare de pe unul pe altul, are echilibru ortostatic, poate manca singur, incepe sa se imbrace/dezbrace singur, invata pronuntia corecta a consoanelor, invata sa compare, sa enumere, sa denumeasca.
Senzorialitate:
- Indica, la cerere, partile corpului.
- Compara doua lungimi (mai lung, mai scurt), sorteaza obiectele dupa doua marimi, desenul "omuletului" este reprezentat doar cu cap, gura, maini si picioare.
Intelect: Memoreaza doua cifre, reproduce poezii din doua strofe, recunoaste forma obiectelor prin pipait, grupeaza imaginile in raport cu doua notiuni date (animale, flori), enumera obiectele cunoscute dintr-un desen, repovesteste o scurta povestire, are un vocabular de 800-1.000 cuvinte, foloseste corect pluralul, are defecte de vorbire.
Motivatie, afectivitate, vointa: Comportamentul este dominat de trebuinte primare (hrana, somn), are reactii emotive impulsive (frica, manie), este multumit cand este laudat de cunoscuti, foloseste "eu", are simtul proprietatii, se joaca mai mult singur, poate manifesta aptitudini muzicale.
In grupa mijlocie
Dezvoltare fizica: 95 - 107 cm; medie 14-18 kg
Motricitate, deprinderi:
- Are mai multa rapiditate in miscari, deseneaza forme geometrice dupa model.
- Are deprinderi de igiena personala, de ordine, povesteste dupa imagini, invata sa utilizeaze diferite obiecte.
Senzorialitate: Realizeaza in desenul „omuletul“ trunchiul, membrele, imbracamintea, parul, isi reprezinta intuitiv si global spatiul si timpul, compara doua obiecte ca greutate, identifica patru pozitii spatiale, sorteaza dupa culoare.
Intelect: Memoreaza trei cifre, reproduce poezii, recunoaste elemente omise din desene incomplete, indica doua momente ale zilei, grupeaza imagini dupa trei notiuni date, are vocabular de 1.500-2.000 cuvinte, defectele de vorbire dispar deja...
Motivatie, afectivitate, vointa: Manifesta nevoia de a vorbi in grup, incepe deja sa caute recunoasterea, vrea recompensa imediata pentru orice fapta buna, nu este dispus sa astepte, ii plac jocurile de constructii, are sentimente morale (intuieste ce este bine, rau, corect sau nedrept), se joaca singur, dar si in grup, invata reguli de comportament civilizat in locuri publice.
In grupa mare
Dezvoltare fizica: 102-114 cm; medie 15-21 kg
Motricitate, deprinderi: Stie sa faca miscari echilibrate, sare cu usurinta intr-un picior, are deprinderi complexe de igiena (isi sterge nasul, gura, se piaptana, isi spala bine mainile), rationeaza prin analogie, utilizeaza corect numeralul si gradele de comparatie, invata semne grafice simple, manuieste foarfeca.
Senzorialitate: Se dezvolta vederea cromatica si la distanta, se dezvolta simtul tactil, gustativ si de echilibru, sorteaza trei obiecte dupa marime si forma, percepe cinci pozitii spatiale, cinci culori sau nuante.
Intelect: Reproduce poezii mai lungi, cu intonatie, evoca intamplari petrecute cu timp in urma, explica relatii complexe (de ce avem nevoie de haine), descrie serii de operatiuni, are un vocabular de 3.000 cuvinte, deosebeste realul de neobisnuit, deseneaza bine un obiect cunoscut, povesteste dupa imagini si din memorie.
Motivatie, afectivitate, vointa: Este captivat de jocul de rol, incep sa apara sentimentele intelectuale (satisfactia, mirarea), are fair-play, are reprezentari morale, accepta normele grupului, regulile de joc, se joaca singur, dar si in grup.
■ In grupa pregatitoare pentru scoala
Dezvoltare fizica: 103-120 cm; medie 16-23 kg
Motricitate, deprinderi: Are rapiditate in miscari, perfectioneaza miscarile fine ale mainii, invata sa scrie corect literele alfabetului, deseneaza dupa model, coloreaza fara a depasi conturul, coase.
Senzorialitate: Are auzul fonematic dezvoltat, recunoaste dreapta-stanga, indica si denumeste minim sapte culori si nuante, reda mai bine proportiile in desen.
Intelect: Recunoaste doua-trei litere, enumera zilele saptamanii, compara din memorie doua obiecte, recunoaste silabele omise din cuvant, stabileste asemanari si deosebiri intre obiecte (portocala-lamaie), vocabularul depaseste 3.500 cuvinte, dialogheaza fluent, inventeaza intamplari.
Motivatie, afectivitate, vointa: Efectueaza sarcini fara recompensa imediata, amana recompense, aspira la a fi cel mai bun in joc si la sarcini educationale, apar crizele de prestigiu, isi stapaneste impulsivitatea, comunica mai usor cu adultii, cunoaste reguli complexe de comportament.
La intrarea la scoala
Dezvoltare fizica: 116-127 cm; medie 20-26 kg
Motricitate, deprinderi: Executa miscari complexe (gimnastica, sarituri, alergari, mers pe bicicleta), perfectioneaza scrisul si tehnicile de desen cu detalii.
Senzorialitate: Executa cu usurinta miscari complexe in schema corporala (dansuri) si desfasoara actiuni independente in spatii mai largi.
Intelect: Cunoaste data, adresa, uneori, numare de telefon, recunoaste literele, cifrele pana la 20, precizeaza asemanari si deosebiri intre obiecte, opereaza cu simboluri matematice, intuieste posibilul/imposibilul, are spirit critic in gandire (indoiala fata de exagerarile din povesti).
Motivatie, afectivitate, vointa: Trebuinta de performanta si apreciere, interes pentru lectura si desen, participa cu placere la jocuri de competitie, apare motivatia scolara (dorinta de succes, teama de esec), incepe sa fie constient de calitatile sale, scade egoismul, se conformeaza normelor, regulilor, sanctioneaza greselile altora, si se supune sanctiunilor.
Psihoterapeut Cristiana Haica www.terapiam.ro
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului
Gradinita Casa Fericirii

TIMIDITATEA SI INDRAZNEALA LA VARSTA PRESCOLARA

Primul pas al copilului spre socializare si dezvoltare armonioasa pe toate planurile (psiho-motric, mental, intelectual) este pasirea intr-o institutie de invatamant- gradinita. Acest inceput este  greu atat pentru parinti, cat si pentru copii, reprezinta o noua etapa in viata familiei si in viata copilului mai cu seama. De aceea, inainte de a face acest pas, parintii trebuie sa constientizeze rolul pe care il joaca microsocietatea in viata copilului lor, dar si faptul ca, numai prin comunicare si deschidere spre nou, pot reusi sa integreze mai usor copilul in programul educational. Copilul este obisnuit sa traiasca in mediul familial, unde exista sau nu anumite reguli, venind la gradinita, lumea lui se schimba radical: va avea un alt progam de masa, de activitati instructiv-educative conceput conform nivelului de varsta, program de somn, activitati extracurriculare alaturi de copiii din grupa, activitati distractive, toate avand ca scop formarea unor deprinderi de baza, elementare pentru scoala si pentru viata mai tarziu. Acest prim pas spre gradinita este asociat de copil cu abandonul, fapt ptr care, parintii in colaborare cu educatoarele trebuie sa il linisteasca pe copil si sa le castige acestora increderea.  Apropierea va duce la o buna colaborare intre parinti-copii-educatoare. Se stie ca nu toti copiii reactioneaza la fel in primele zile de gradinita, depinde de varsta, temperament, personalitate. Sunt copii care inca din prima zi nu plang la gradinita, sunt interesati de nou, de jucarii si de ceilalti copii, uitand pentru o perioada de timp de parinti si de faptul ca nu sunt langa ei. Acesti copii se integreaza usor in grupa si dau semnale educatoarei ca isi doresc sa fie lideri de grup, dar sunt si copii care sunt foarte emotivi si se retrag in coltul grupei. Cu rabdare si tact, educatoarea reuseste sa il aduca in cercul de copii folosind o jucarie de plus, o carte cu povesti sau chiar o poveste spusa de catre ea. Curiozitatea copiilor este mare si daca educatoarea are un ton adecvat, un obiect care sa straneasca interes, o mimica si gesturi pe masura, reuseste sa ii aduca si pe cei mai timizi sau speriati in cercul de copii, uitand astfel de micile probleme care ii framanta. Copiii sunt sinceri in ceea ce gandesc si in alegerile facute, apropiindu-se mai repede de acei colegi care au activitati comune, interese si jucarii preferate. Sunt foarte multi copii indrazneti care se duc de bunavoie la cei timizi sa le ofere o jucarie si sa se joace impreuna, dar sunt cazuri in care timizii ofera jucariile celorlalti tocmai pentru a fi acceptati de grup si a se integra in colectiv. La orice copil, fie ca este timid, retras sau indraznet si mereu primul, trebuie dezvoltat simtul increderii in fortele proprii si  incurajat verbal, prin activitati si gesturi. 
Pedagog Mitroi Mihaela, Director educational Gradinita Casa Fericirii
Cuvinte cheie: studii, copii, dezvoltarea copilului, incredere, timiditate, indrazneala
Gradinita Casa Fericirii