miercuri, 16 ianuarie 2013

Stiati ca?

Îndeosebi în primii trei ani de viatã copiii învatã într-un ritm foarte alert. Ei traverseazã cu rapiditate perioada de la dependenta totalã de cei care-i îngrijesc si le satisfac toate nevoile si devin moderat independenti aproape de 3 ani, intervenind si implicându-se în procesul de satisfacere de cãtre adulti a acestor nevoi.

Cresterea si dezvoltarea copiilor în primii ani de viatã este foarte rapidã înregistrând salturi calitative în intervale scurte de timp. Chiar dacã, în esentã, copiii cresc si se dezvoltã trecând prin stadii similare, fiecare copil este un individ unic care se dezvoltã în ritm propriu. Dezvoltarea si învãtarea copiilor reprezintã un proces continuu care se bazeazã pe experientele si cunostintele anterioare ale copilului. Stilul de învãtare unic al fiecãruia dintre copii, abilitãtile si experientele sale se reunesc pentru a sustine progresul/evolutia de-a lungul acestui continuum.

La copiii mici nu se produce disparat dezvoltarea fizicã, socialã, emotionalã, cognitivã sau de limbaj. Copiii învatã holistic, astfel încât fiecare domeniu le influenteazã pe celelalte si nici unul nu opereazã independent. Un copil care învatã sã meargã va urmãri privirea mamei sale, iar dacã pe chipul ei citeste îngrijorarea sau spaima se va opri din noua încercare; dacã va citi multumirea, încrederea, va avea curaj sã continue. Aceastã referintã socialã a copilului este esentialã pentru stimularea copilului, stabilirea încrederii sale de a explora mai departe sub supravegherea adultului. Odatã cu achizitia mersului, copilul învatã sã-si coordoneze miscãrile, sã-si concentreze atentia, sã înteleagã un mesaj verbal transmis de cãtre adult si sã rãspundã verbal sau non-verbal la acesta. În acelasi mod, un copil hrãnit si îngrijit corespunzãtor va dispune de o capacitate mare de a învãta.

Copiii mici au nevoie sã fie expusi, stimulati în toate domeniile de dezvoltare în mod simultan. Focalizarea pe oricare dintre domenii si ignorarea celorlalte prejudiciazã dezvoltarea plenarã a copilului. Standardele sunt elaborate pe domenii de dezvoltare, dar dezvoltarea copilului trebuie consideratã holistic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu