luni, 28 ianuarie 2013

Caracteristicile de identificare a copiilor prescolari supradotati si talentati

Caracteristicile de identificare a copiilor prescolari supradotati si talentati

INSTRUCTIUNI: Se raporteaza fiecare item - de catre parinti sau psiholog - la copilul / elevul evaluat,
urmarindu-se INTENSITATEA, FRECVENTA sau GRADUL DE ADECVARE ale caracteristicilor de mai jos potrivit scalei:
CARACTERISTICI 1 2 3
1. Atat familia cat si alti adulti au remarcat cele mai multe dintre calitatile deosebite ale copilului.      
2. Ii place mai mult sa lucreze cu tatal si pare mai atasat de acesta.
3. Este foarte operativ in tot ceea ce face (insa nu in detrimentul calitatii muncii sale) si cere acelasi lucru si celorlalti.      
4. Parintii copilului sunt tineri (intelectuali), se ocupa de acesta, sunt apropiati si toleranti cu el.      
5. A inventat pentru jocurile sale personaje si lumi imaginare, la care face apel si in viata reala, dar cu umor si o anumita detasare.      
6. In jocurile sale solitare sau cu alti copii, mereu introduce schimbari si noi reguli, complicandu-le; castiga adesea.      
7. Este usor de remarcat avansul lui in toate sau in multe domenii, fata de colegii de varsta sau din gradinita.      
8. Uneori pare distrat, dus cu gandul in alta parte, dar revine repede la realitate daca ceva il intereseaza.      
9. Se revolta protestand fata de nedreptate, neadevar, exigente nerezonabile sau nerespectarea regulilor.      
10. Ii plac glumele si are si el mult umor.      
11. Se tine de cuvant, este punctual, responsabil si exigent atat cu sine cat si cu ceilalti.      
12. Nu-l plictisesc discutiile adultilor despre subiecte ca: istoria, calatoriile, politica, cosmosul, natura, teatrul.      
13. Nu ezita sa se angajeze in activitati care sunt peste nivelul varstei sale.      
14. In gradinita se plictiseste repede la activitatile mai monotone, mai putin interesante sau derulate intr-un ritm prea lent pentru el, deranjand grupa sau pe educatoare.      
15. Face colectii (de masinute, cutii, capace, frunze, insecte, timbre etc.).      
16. Este permanent in miscare, parand chiar agitat si neastamparat.      
17. Nu se plictiseste sa lucreze singur.      
18. Isi autoapreciaza corect si realist activitatile sale.      
19. Daca-l intereseaza ceva, poate ramane mult timp foarte atent si concentrat, examinand, ascultand, sau lucrand.      
20. Are o foarte buna memorie.      
21. Observa la lucruri si la ambianta cotidiana mai multe detalii decat ceilalti copii.      
22. Permanent vrea sa stie si este curios de ceva.      
23. Are cateva domenii in care poseda foarte multe cunostinte.      
24. Este perseverent in realizarea unei activitati si ii place sa duca singur lucrul pana la capat.      
25. Are initiativa. incepe noi activitati, organizeaza.      
26. Este foarte motivat - din interiorul sau - pentru tot ceea ce face.      
27. A spus primele cuvinte de la o varsta foarte mica.      
28. Vocabularul lui pasiv si activ este foarte bogat, calitativ si cantitativ.      
29. A invatat de timpuriu sa citeasca singur sau cu un ajutor minim, la cerere.      
30. Da raspunsuri originale, perspicace si pune intrebari ingenioase si neasteptate.      
31. Vorbeste corect gramatical.      
32. Se arata interesat de invatarea unei limbi straine si face progrese rapide.      
33. Utilizeaza adecvat si cu usurinta cuvintele in exprimare.      
34. Utilizeaza creativ limbajul; face jocuri de cuvinte si inventeaza expresii noi pentru a exprima mai exact unele nuante.      
35. Este tentat deseori sa compuna povestiri si poezioare sau sa relateze ceva cu placere.      
36. Ii plac mult cartile si revistele cu fotografii si desene.      
37. Ii plac toate jocurile de imaginatie si exercitiile fanteziei.      
38. A invatat rapid si usor sa numere si sa faca socoteli simple in minte.      
39. A descoperit singur sau a invatat - si utilizeaza adesea - diferite metode de calcul rapid, formule de memorare sau tehnici de asociere mintala.      
40. Intelege usor si repede explicatiile cauzale.      
41. Pentru varsta lui stie multe poezioare, glume, proverbe sau replici celebre.      
42. Are o mare capacitate de sinteza, reusind uneori, in cateva cuvinte sa spuna esentialul.      
43. Poate usor sa spuna asemanarile si deosebirile dintre obiecte sau sa-i evalueze pe oameni.      
44. Ii plac sunetele, asculta mult anumite genuri muzicale, are simtul ritmului, canta sau exerseaza la un instrument muzical.      
45. Deseneaza cu placere si pricepere, dovedind un simt spontan pentru culoare, redarea formelor sau pentru perspectiva; are simt estetic.      
46. Invata poezii si scenete, imita anumite persoane, “interpretand” rolurile, mai ales in fata mai multor persoane.      
47. Ii place sportul si miscarea in general si este perseverent in “antrenamentele” sale.      
48. Urmareste foarte interesat la televizor programele de balet si le imita cu pricepere si perseverenta.      
49. Ii place sa “mestereasca” tot felul de lucruri si jucarii; este curios de modul de functionare a mecanismelor.      
50. Intr-un grup devine spontan conducatorul acestuia si este ascultat de ceilalti.      
Faceti subtotalul pentru fiecare coloana
     
Inmultiti subtotalurile cu ponderile: x1 x2 x3
T O T A L
IMPORTANT! La un rezultat de peste 100 de puncte, ipoteza supradotarii sau talentului are sanse ridicate de a se dovedi exacta.
Sursa:
Institutul de Stiinte ale Educatiei
Mihai Jigau, 1993
proiect finantat de Comisia Europeana

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu