marți, 14 iunie 2011

A ÎNVĂŢA SĂ RESPIRI – PRIMUL PAS CĂTRE O FONAŢIE CORECTĂ

Exerciţii respiratorii
„ A trăi înseamnă a respira şi a respira înseamnă a trăi” (dr. Denis Lamboley).
           
Când vorbim despre actul vocal ne gândim şi la cele două aspecte implicate: respiraţia şi fonaţia. Respiraţia,  ca act reflex, presupune schimburi gazoase necesare vieţii şi are două faze distincte: inspiraţia şi expiraţia. Inspiraţia fiziologică este cea nazală. În fonaţie, inspiraţia este bucală sau buco-nazală. Dinamica inspiratorie pregăteşte actul fonic. Expiraţia este un act pasiv. Ritmul respirator este dictat de necesitatea emisiei sunetelor. În emisia sunetelor inspiraţia este scurtată, iar expiraţia este alungită. Evacuarea aerului pulmonar se realizează la nivelul glotei, în inspiraţie aceasta deschizându-se, iar în expiraţie se închide lent şi incomplet. În emisie se produce o creştere a presiunii subglotice ce acţionează asupra coardelor vocale. Sub influenţa directă a aerului expirat, sunetul laringian trece prin glotă, cavitatea laringo-bucală, prin cea nazo-faringiană, trece prin orificii şi obstacole, toate acestea contribuind la formarea vocii şi emisia sunetelor.  Adeseori, distorsiunile ce apar în pronunţia sunetelor pot fi datorate nedezvoltării motricităţii respiratorii.
Controlul respiraţiei îmbunătăţeşte durabilitatea şi rezistenţa psihică, asigură calmul mental.La fiecare mişcare o jumătate de litru de aer intră şi iese din corp.
Corectarea motricităţii respiratorii trebuie adaptate particularităţilor individuale, să se facă în camere aerisite şi ţinute lejere. O respiraţie corectă îmbunătăţeşte nu numai fonaţia, ci şi circulaţia sângelui, oxigenarea lui, reduce oboseala, ameliorează atenţia şi memoria.
Conform cercetărilor, capacitatea pulmonară a unui nou-născut este de 400 cm.cubi şi creşte cu 23,4 cm.cubi în fiecare an.
Sunt mai multe tipuri respiratorii: costo-diafragmatică, diafragmatică, costală. Cea mai indicată formă de respiraţie este cea mixtă. Modelul respirator pentru copil este perceput vizual şi tactil.
Exerciţiile care favorizează o bună respiraţie sunt oftatul, căscatul, zâmbetul, râsul.
O respiraţie bună începe cu inspirul pe nas.
EXERCIŢII PREGĂTITOARE ŞI DE ACTIVARE
I.                   CAPUL ŞI GÂTUL
Poziţia – în picioare, cu mânile pe lângă corp, picioarele uşor depărtate
a) se execută cinci rotiri ale capului în sensul acelor de ceas, apoi inversăm
b) se înclină capul spre dreapta şi spre stânga, ca şi cum am vrea să atingem umărul
c) se înclină capul în faţă şi în spate 
II.                RELAXAREA UMERILOR
a)    ridicarea umerilor înspre urechi; menţinem această poziţie câteva secunde, apoi ne relaxăm
b)    rotirea umerilor – se descriu cercuri mici într-un sens şi în celălalt
c)     balansarea braţelor astfel încît palma să atingă şoldul opus
d)   se încrucişează braţele la spate, apoi se depărtează cât mai mult de fese

EXERCIŢII PENTRU DIFERITE TPURI DE RESPIRAŢII
I.                   RESPIRAŢIA DIAFRAGMATICĂ
Gradinita Casa Fericirii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu