miercuri, 15 septembrie 2010

TIMIDITATEA SI INDRAZNEALA LA VARSTA PRESCOLARA

Primul pas al copilului spre socializare si dezvoltare armonioasa pe toate planurile (psiho-motric, mental, intelectual) este pasirea intr-o institutie de invatamant- gradinita. Acest inceput este  greu atat pentru parinti, cat si pentru copii, reprezinta o noua etapa in viata familiei si in viata copilului mai cu seama. De aceea, inainte de a face acest pas, parintii trebuie sa constientizeze rolul pe care il joaca microsocietatea in viata copilului lor, dar si faptul ca, numai prin comunicare si deschidere spre nou, pot reusi sa integreze mai usor copilul in programul educational. Copilul este obisnuit sa traiasca in mediul familial, unde exista sau nu anumite reguli, venind la gradinita, lumea lui se schimba radical: va avea un alt progam de masa, de activitati instructiv-educative conceput conform nivelului de varsta, program de somn, activitati extracurriculare alaturi de copiii din grupa, activitati distractive, toate avand ca scop formarea unor deprinderi de baza, elementare pentru scoala si pentru viata mai tarziu. Acest prim pas spre gradinita este asociat de copil cu abandonul, fapt ptr care, parintii in colaborare cu educatoarele trebuie sa il linisteasca pe copil si sa le castige acestora increderea.  Apropierea va duce la o buna colaborare intre parinti-copii-educatoare. Se stie ca nu toti copiii reactioneaza la fel in primele zile de gradinita, depinde de varsta, temperament, personalitate. Sunt copii care inca din prima zi nu plang la gradinita, sunt interesati de nou, de jucarii si de ceilalti copii, uitand pentru o perioada de timp de parinti si de faptul ca nu sunt langa ei. Acesti copii se integreaza usor in grupa si dau semnale educatoarei ca isi doresc sa fie lideri de grup, dar sunt si copii care sunt foarte emotivi si se retrag in coltul grupei. Cu rabdare si tact, educatoarea reuseste sa il aduca in cercul de copii folosind o jucarie de plus, o carte cu povesti sau chiar o poveste spusa de catre ea. Curiozitatea copiilor este mare si daca educatoarea are un ton adecvat, un obiect care sa straneasca interes, o mimica si gesturi pe masura, reuseste sa ii aduca si pe cei mai timizi sau speriati in cercul de copii, uitand astfel de micile probleme care ii framanta. Copiii sunt sinceri in ceea ce gandesc si in alegerile facute, apropiindu-se mai repede de acei colegi care au activitati comune, interese si jucarii preferate. Sunt foarte multi copii indrazneti care se duc de bunavoie la cei timizi sa le ofere o jucarie si sa se joace impreuna, dar sunt cazuri in care timizii ofera jucariile celorlalti tocmai pentru a fi acceptati de grup si a se integra in colectiv. La orice copil, fie ca este timid, retras sau indraznet si mereu primul, trebuie dezvoltat simtul increderii in fortele proprii si  incurajat verbal, prin activitati si gesturi. 
Pedagog Mitroi Mihaela, Director educational Gradinita Casa Fericirii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu