vineri, 5 februarie 2010

METODA PROIECTULUI - METODA NOU ABORDATA IN SISTEMUL DE INVATAMANT PRESCOLAR ROMANESC

Metoda proiectului este o metoda cu un puternic caracter interdisciplinar ce dezvolta multilateral personalitatea copilului, este o cercetare a unui subiect pe toate planurile care presupune efort, atentie si energie. In plan practic,aceasta metoda poate fi caracterizata ca un efort de cercetare a copilului pentru a depista detaliile subiectului abordat in intreaga lui amploare.
Metoda proiectului pregateste prescolarul pentru scoala, argumentele care fondeaza aceasta idee fiind urmatoarele:
- proiectul poate fi incorporat in curriculum prescolar din orice parte a lumii;
- proiectul tematic are o structura temporala care ajuta educatoarea sa isi planifice progresiv activitatea cu copiii, in functie de interesul acestora si de gradul de cunoastere al subiectului abordat;
- proiectul ofera copiilor situatii in care copiii pot aplica cunostinte, deprinderi sociale si intelectuale, pe langa cele de baza date de curriculum;
- ii determina pe copii sa cerceteze singuri in legatura cu subiectul ales, pregatindu-i pentru munca de scolari, conferintu-le initiativa si independenta.
Aceasta metoda moderna cuprinde 3 faze dupa cum urmeaza:
- FAZA I SAU DEBUTUL PROIECTULUI, care consta in alegerea temei de investigat, stabilirea obiectivelor de referinta si a obiectivelor comportamentale (obiective operationale) specifice temei alese, analiza resurselor materiale, umane si de timp necesare derularii proiectului tematic, conceperea hartii proiectului tematic de catre educatoare in colaborare cu copiii. Tema derulata de educatoare este de fapt, aleasa de catre copii. Educatoarea descopera despre ceea ce doresc copiii sa afle mai multe pe o perioada de timp prin discutiile libere care au loc in prima parte a diminetii sau prin jocurile lor desfasurate in centrele de interes din sala de grupa ( centrul joc de rol, biblioteca, arta, stiinta, constructii).
- FAZA A II-A SAU CONTINUTUL PROIECTULUI, care consta in activitatile practice ale copiilor (documentare, investigare), aranjarea centrelor de interes, conceperea unui inventar de probleme (ceea ce stiu copiii deja si ceea ce nu stiu si ar trebui sa afle despre aceasta tema), strtegiile didactice utilizate in derularea proiectului (resurse materiale, umane si de timp;metode traditionale), conceperea planificarilor saptamanale.
- FAZA A III-A SAU EVALUAREA TEMEI, care consta in evaluarea propriu-zisa a temei abordate pe o perioada de timp bine delimitata. Evaluarea poate fi facuta sub diferite forme: convorbiri, dramatizari, portofolii cu lucrarile copiilor, machete, lucrari colective, fise individuale etc.
Aceasta metoda noua are o viziune mai ampla asupra dezvoltarii armonioase a personalitatii copilului, pune un accent deosebit pe colaborarea dintre copii- educatoare si parinti. Printr-un proiect tematic, parintele se transforma intr-un adevarat partener de lucru al propriului copil, avand posibilitatea de participa activ cu acesta, in activitati ce se desfasoara la grupa. Parintele nu mai este un simplu spectator la activitatile demonstrative sustinute de educatoare, ci un “membru “ al grupei din care face parte copilul lui.

PEDAGOG Mitroi Mihaela- director educativ Gradinita Casa Fericirii
Gradinita Casa Fericirii

Un comentariu: