joi, 28 ianuarie 2010

SANATATEA SI EDUCATIA PRIN MUZICA

       Unul dintre cele mai importante lucruri pe care copilul trebuie sa le invete este conduita de igiena: sa se spele frecvent pe maini, sa se spele pe dinti dupa fiecare masa etc.Daca ai epuizat toate strategiile de convingere, dar micutul tau inca uita sa faca toate acestea, poti incerca o metoda “muzicala”. Desi sunt mai des folosite in scoala si in gradinita, cantecele pot avea efect acolo unde simpla adresare prin cuvant a dat gres.
Muzica, arta sunetelor nu are doar rol de divertisment, ci poate indeplini si un rol de formare, fiind un mijloc eficient de invatare a unor actiuni.
Auzul muzical este conditionat si de sanatatea organului auditiv. Urechea trebuie ferita de sunete puternice care pot vatama timpanul si pastrata intr-o perfecta stare de curatenie. De aceea, spune-i copilului tau sa nu-si introduca betisoare sau pietricele in ureche si sa se protejeze impotriva curentilor reci.
Pentru ca o voce sa sune frumos, este nevoie de o cultura vocal-auditiva si de respectarea unor cerinte ca:
  • pozitia corecta a corpului;

  • respiratia si inspiratia corecta;

  • emisia curata si rotunda a sunetelor;

  • pronuntia clara a textului: dictia.
Iata cateva exercitii de cultura vocala, emisie, respiratie, gimnastica prevocala (destinata dictiunii), frazare necesare cultivarii limbajului muzical. Le poti efectua cu copilul tau in diverse situatii, atunci cand petreceti timp impreuna.

1. Oftatul – inainte de a inspira se scoate aerul din plamani printr-un oftat: Offf! ;
2. Mirositul florilor – miros floarea - inspira nazal, expira bucal pe cuvintele: “Ce frumos miroase floarea!”;
3. Zboara fulgul: copilul isi imagineaza ca are un fulg in palma, pe care trebuie sa-l ridice suflandu-l dupa ce, in prealabil, a inspirat pe nas;
4. Stinge lumanarea: copilul expira prelungit pe gura (in trei timpi), ca si cand ar sufla usor peste flacara unei lumanari, simultan cu aplecarea din talie inainte;
5. Locomotiva – se va realiza la fel, la expiratie se foloseste sunetul prelung “Uuu” ;
6. Umflarea balonului – expiratie
Exercitiile de mai sus au drept obiectiv inspiratia nazala si expiratia bucala care contribuie la sanatatea plamanilor prin faptul ca aerul se incalzeste si se curata de firisoarele de praf, inainte de a intra in plamani.
Sanatatea laringelui va fi asigurata de urmatorul tip de exercitiu: se va porni de la executarea unor silabe, mai intai, soptit si apoi cantat, cu fragmente melodice coborate. Evita vocala “A” sau vocalizele suitoare grave, care apasa corzile vocale si duc la incordarea laringelui si oboseala vocii. In general, copiilor le plac asemenea exercitii, mai ales daca sunt incluse in activitatea de joaca.
Copiii pot dobandi o buna educatie sanitara prin textele cantecelor. Il poti invata pe copilul tau cateva cantece care sa il ajute sa isi formeze obiceiuri de pastrare a igienei.
De exemplu : “Prietenii curateniei”, “sade rata pe butoi” (compozitor Alexandru Pascanu), “Pisicuta” (de Liviu Comes) si “Copilul neascultator”- din folclorul copiilor :

1. “Apa, mana si sapunul
Numai trei dar parca-s unul,
Spala-ntai perechile,
Ochii si urechile.
Spala corpul jumatate
si pe fata si pe spate.
Bucuroasa, periuta
Spala dintii uta, uta !“
(cantecul “Prietenii curateniei”)

2. ,, sade rata pe butoi
Numarand din 2 in 2
Doi si patru, sase -opt
Cozonacul este copt
Dar ca sa-l mancam
Pe maini ne spalam !“
(cantecul “sade rata pe butoi”)




Tie-ti place sa te speli?
Floricica, floricea Mai pisoiule zglobiu
Cu obraz de catifea Tare mult as vrea sa stiu
Si fustita de petale. Tu adeseori te speli ?
Ia sa-mi spui cinstit matale: Numai vezi sa nu ma-nseli !
Oare-ti place mult sa-ti speli Uita-te la blana mea
Minunatele-ti gateli? E curata ? Da, sau ba ?
Daca-mi place ? Asta-i buna
Ploaia-ntreab-o .si-o sa-ti spuna !

Mai bobocule de rata
Ti-e penetul alb ca neaua.
Oare-n orice dimineata
Ti-l spoiesti cu bidineaua?
Nu-l spoiesc de fel!
Mac! Mac ! Mac !
Zilnic eu ma spal pe lac

Un alt aspect surprins in mesajul educativ al cantecelor este primul ajutor oferit de copii animalelor sau oamenilor in caz de accidente sau alte situatii de imbolnavire:
1. “Pisicuta, pisicuta
S-a suit in pom.
Si de-acolo, si de-acolo
Ea a venit jos.
Vai, sarmana !
De ea, ce-a patit
Piciorusul tare si-a lovit
Vine doctorul in graba
Piciorusu-i leaga.
Domnule doctor, te rog, n-o lasa !
Ca ma doare tare inima !”
(cantecul “Pisicuta” de Liviu Comes)

2. “Vai saraca rata schioapa Iute, iute as veni
S-a taiat cu-n ciob in apa. Durerea i-as potoli
Iute, iute as umbla Dar sunt tare mititel
Piciorusul i-as lega! si nu pot fugi de fel.”

(cantecul “Rata schioapa” de Dumitru Georgescu Kiriac)


Combaterea unor
obiceiuri si conduite cu caracter neigienic, satirizarea unor comportamente defavorabile sanatatii isi gasesc ecou in cantecele: “Catelusul schiop” muzica Gr.Teodosiu, versuri Elena Farago, “Copilul calaret” de Timotei Popovici si “Copilul neascultator” - din folclorul copiilor, in care este vorba despre un baiat care isi introduce mereu degetul in nas, fiind atentionat si din punct de vedere igienico-sanitar:
,,Nasul i-a crescut,
Vai, de speriat!
I-ar fi trebuit o roaba
Pentru a fi carat.
Si de aici invatatura
Voi trebuie sa luati
Nu bagati copii,
Luati seama!
Degetele-n nas.”


Activitatile extrascolare (scenetele muzicale, serbarile si sezatorile muzicale) permit invatarea unor mesaje igienice pe care copiii le inteleg si le pun in practica mai usor.
Sursa: www.suntparinte.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu