miercuri, 23 decembrie 2009

Consecintele alimentatiei dezechilibrate

Nutritia copiilor este un subiect delicat, tratat cu foarte multa seriozitate de catre medicii pediatri, dar si de catre parinti, in mod special de mamici. Sanatatea si buna dezvoltare a copilului incepe inca din timpul sarcinii.
Este important sa pastrezi echilibru in cantitatea de fructe si de legume pe care i-o dai copilului pentru ca, fie prin lipsa sau exces poti provoca un deficit de calciu, fier, fibre si acizi grasi necesari dezvoltarii acestuia.
Produsele incluse in meniu trebuie sa nu contina aditivi si produse chimice pentru ca organismul copilului nu este capabil sa elimine la fel ca organismul unui adult diversele toxine.
Proteinele joaca un rol important in dezvoltarea cerebrala a copilului mic, dar si in stimularea atentiei si a abilitatilor de invatare si concentrare. Deficitul de atentie este o afectiune care se manifesta prin lipsa de atentie si concentrare a copilului la activitati si poate fi intalnita la acei copii care au nivel scazut de calciu si fier.
Portia unui copil trebuie sa fie o patrime din cea a unui adult, fiind indicat sa nu faci exces de carne pentru ca ar putea duce la cresterea exagerata a taliei si a greutati. Excesul de proteine, inainte de implinirea varstei de 5 luni, poate cauza riscul de surplus de greutate iar mai tarziu, chiar daca nu se poate vorbi de obezitate in copilarie, anumiti indici nu se inseala si 40% dintre copii grasi la varsta de 1an vor fi la fel si la varsta adulta.
Ca si adult responsabil, trebuie sa ai grija ca, pe toata perioada copilariei copilul sa aiba o alimentatie echilibrata si adecvata varstei care sa asigure necesarul de energie si nutritie. Atunci cand vorbim despre obiceiuri alimentare trebuie sa avem in vedere calitatea si modul de preparare al alimentelor, cantitatea, orarul si regularitatea meselor. Evita alimentele nesanatoase de tip fast-food, junk food, sucuri artificiale, mezeluri si dulciuri in exces.
Datorita gustului placut, dulciurile sunt preferate de catre cei mici si ca adult daca cedezi, acestea pot deveni chiar inlocuitori ai meselor pricipale cu efecte negative asupra sanatatii copilului.
Este necesar o atentie deosebita in privinta cantitatii de dulciuri pe care i-o permiti copilului. Consumul acestora este indicat pentru organism ca orice aliment, dar poate deveni daunator daca este exagerat. Zaharoasele si dulciurile sunt daunatoare daca sunt consumate inaintea meselor, deoarece din cauza lor, scade secretia de suc gastric si pofta de mancare. Este bine sa feresti copilul de a deveni dependent de gustul de dulce si sa nu folosesti dulciurile drept recompensa pentru ca a rezolvat o sarcina intr-o activitate.
Pentru asigurarea unei alimentatii echilibrate medicii recomanda consumarea carbohidratilor complexi care se regasesc in paine integrala, paste, orez, porumb, carbohidrati simpli(miere, fructe), proteine (carne, lapte, peste, iaurt, branza), grasimi (smantana, unt) si vitamine si minerale (calciu, magneziu, fier).
Ca adult care lucreaza intru-un mediu medical, dar ca si parinte, recomand un echilibru in alimentatie, orice exces de aliment poate dauna in timp sanatatii copilului.

TINA JDERU - asistent medical www.gradinitacasafericirii.ro
Gradinita Casa Fericirii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu